Varieties of cultural history / Peter Burke

The aim of this book is both to illustrate and to discuss some of the main varieties of cultural history which have emerged since the questioning of what might be called its "classic" form, exemplified in the work of Jacob Burckhardt and Johan Huizinga. Among the themes of individual chapters are the history of popular culture, the history of Carnival, the history of mentalities, the history of gestures, the history of jokes, and even the history of dreams. The emphasis of both the introduction and the case--studies which follow is on the variety of forms taken by cultural history today. The classic model has not been replaced by any new orthodoxy, despite the importance of approaches inspired by social and cultural anthropology. Variety is to be found in the cultures studied as well as among their historians. The case--studies included in the volume come not only from Europe (and in particular from Italy) but also from the New World, especially Brazil. Particular emphasis is placed on the importance of cultural encounters, cultural conflicts, and their consequences, whether these consequences should be described in terms of mixing, syncretism or synthesis.Written by one of the leading cultural historians in Europe today, this book will be of particular interest to students of early modern Europe, of the encounters between European culture and the New World, and to students and scholars interested in problems of historiography. [éditeur]Dans ce recueil d'essais, dont quatre sont publiés ici pour la première fois, Peter Burke explore la théorie et la pratique de ce qu'on appelle la « nouvelle histoire culturelle ». Il se concentre sur les variétés d'histoire culturelle qui ont émergé depuis les écrits de Jacob Burckhardt et Johan Huizinga. Aucune nouvelle orthodoxie n'a émergé pour remplacer le modèle classique, suggère Burke, malgré l'importance des approches innovantes inspirées de l'anthropologie sociale et culturelle.Après avoir discuté des origines et de l'identité de l'histoire culturelle, Burke explore l'histoire sociale des rêves et la relation entre l'histoire et la mémoire sociale. Il présente cinq études de cas abordant des sujets de l'histoire de l'Italie moderne. Chacune se situe aux frontières de l'histoire culturelle, entre la culture savante et la culture populaire, entre la sphère publique et la sphère privée, entre le sérieux et le comique. Burke aborde ensuite la rencontre entre l'Europe et le Nouveau Monde et le phénomène de la traduction culturelle au sens étymologique, littéral et métaphorique du terme. Il conclut par deux investigations théoriques : l'une sur l'histoire des mentalités et l'autre qui se demande pourquoi l'histoire culturelle semble vouée à la fragmentation." [traduction]Sujet - Nom commun: Civilisation, Histoire | Civilisation Historiographie | Culture Historiographie

Item type | Current library | Collection | Shelving location | Call number | Status | Notes | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prêt normal | Enssib | Papier | Pôle Métiers du livre et de la culture | 306 HIS b (Browse shelf(Opens below)) | Available | Conseillé par les enseignants de l'Enssib | 9083303 |
Bibliographie p. 213-240. Index
The aim of this book is both to illustrate and to discuss some of the main varieties of cultural history which have emerged since the questioning of what might be called its "classic" form, exemplified in the work of Jacob Burckhardt and Johan Huizinga. Among the themes of individual chapters are the history of popular culture, the history of Carnival, the history of mentalities, the history of gestures, the history of jokes, and even the history of dreams. The emphasis of both the introduction and the case--studies which follow is on the variety of forms taken by cultural history today. The classic model has not been replaced by any new orthodoxy, despite the importance of approaches inspired by social and cultural anthropology. Variety is to be found in the cultures studied as well as among their historians. The case--studies included in the volume come not only from Europe (and in particular from Italy) but also from the New World, especially Brazil. Particular emphasis is placed on the importance of cultural encounters, cultural conflicts, and their consequences, whether these consequences should be described in terms of mixing, syncretism or synthesis.Written by one of the leading cultural historians in Europe today, this book will be of particular interest to students of early modern Europe, of the encounters between European culture and the New World, and to students and scholars interested in problems of historiography. éditeur
Dans ce recueil d'essais, dont quatre sont publiés ici pour la première fois, Peter Burke explore la théorie et la pratique de ce qu'on appelle la « nouvelle histoire culturelle ». Il se concentre sur les variétés d'histoire culturelle qui ont émergé depuis les écrits de Jacob Burckhardt et Johan Huizinga. Aucune nouvelle orthodoxie n'a émergé pour remplacer le modèle classique, suggère Burke, malgré l'importance des approches innovantes inspirées de l'anthropologie sociale et culturelle.Après avoir discuté des origines et de l'identité de l'histoire culturelle, Burke explore l'histoire sociale des rêves et la relation entre l'histoire et la mémoire sociale. Il présente cinq études de cas abordant des sujets de l'histoire de l'Italie moderne. Chacune se situe aux frontières de l'histoire culturelle, entre la culture savante et la culture populaire, entre la sphère publique et la sphère privée, entre le sérieux et le comique. Burke aborde ensuite la rencontre entre l'Europe et le Nouveau Monde et le phénomène de la traduction culturelle au sens étymologique, littéral et métaphorique du terme. Il conclut par deux investigations théoriques : l'une sur l'histoire des mentalités et l'autre qui se demande pourquoi l'histoire culturelle semble vouée à la fragmentation." traduction
There are no comments on this title.